Figyelj a marketingre!

Szerző: CEC | 2013 július 11.

A Creative Expert Consulting (CEC) Kft. minden ügyfelének azzal segít, hogy feladatokat, terheket vesz át a külpiacokat kevésbé ismerő cégektől, kapcsolataival igyekszik átlendíteni a társaságokat a piacra lépés buktatóin. Ám, ha igazán őszinték szeretnénk lenni, azt is fontos hangsúlyozni, hogy a siker kettőnkön áll, vagyis az ügyfélnek is bőven van tennivalója.

Aligha kell magyarázni, hogy egy cég sem lehet sikeres üzleti terv, piackutatás, marketing, aktív külső és belső kommunikáció nélkül, de sorolhatnánk még a kötelezőket. Az exportpiacok vonatkozásában természetesen mi mindenben segítünk, de egy pillanatra érdemes lehet átgondolni, hogy mi is például a marketing szerepe.

Amikor a marketingről gondolkodik valaki, egészen egyszerű megközelítésekkel érdemes kezdeni: mi a cég küldetése, terméke, filozófiája, milyen szükségletre, igényre van válaszunk, megoldásunk?

A marketinghez ismerni kell a cégünket, de ismerni kell az ágazatot, sőt a megcélzott célpiacot is. Ki ne hallott volna olyan szórakoztató történeteket, amelyekben egy cég tökéletesen elhibázott márkanevekkel, rossz imidzs-kampányokkal próbálkozott külföldön, amikor nem vette a fáradságot, hogy kiderítse márkaneve nem jelent-e az egyik helyi nyelven valami végtelenül gusztustalan, vagy akár politikailag tökéletesen inkorrekt dolgot?

Dél-Afrikában nem vicces egy fehér telefonsorozatot a fehér felsőbbrendűségre utaló kifejezéssel reklámozni, arab országban nem mókás az öngyilkos muzulmán a reklámban. Ezek természetesen csak a legsúlyosabb szarvashibák, de a minimális fáradozás a célpiac megismerésére mindenképpen szükséges.

Természetesen esélytelen az orosz, vagy más célpiacra olyan elnagyolt megközelítésekkel betörni, hogy jó sokan vannak, majd csak vesznek néhányan a termékünkből. Nincs ma már olyan fizetőképes piac, ahol ne kéne cizelláltan megjelenni. vagyis a célcsoportunkat belőni, demográfiai és pszichológiai karaktereket azonosítani, vásárlási szokásokat, fizetőképes keresletet feltérképezni.

Minden piac más és más, mindenhol mások versenyeznek. Persze lehet ellenpéldát mondani, a két nagy kólacég valószínűleg a világ legtöbb országában jelen van, egy-két hasonló ágazat biztosan azonosítható még, ahol nagyjából ugyanazok a játékosok, de valójában minden piacra külön meg kell nézni, hogy kik lesznek a versenytársak, ők milyen stratégiát alkalmaznak, mi az árpolitikájuk, hogyan reklámoznak (ezekben a kérdésekben természetesen segíteni tudunk).

Aki egy kicsit alaposabb, a helyszínen is nézelődhet, bemehet egy üzletbe, követheti az eladás folyamatát, a vevők kérdéseit, milyen polcoknál mit vesznek kézbe, mit néznek azon a vásárlók. Na, nem mintha ez olyan hajdeizgi volna, ugyanakkor rengeteget segíthet a saját márkánk pozícionálásában! Hol van a piaci rés, ami nincs megfelelően kiszolgálva, hol lehet betörni, mit lehet itt eladni?

Az ilyen információk aztán már sokkal jobb marketing-stratégia kialakításához vezethetnek. Akkor már könnyebb megtalálni az eszközöket. Talán nem is érdemes hangsúlyozni, hogy ez is teljesen piacfüggő. Szomszédos, első ránézésre teljesen ugyanolyannak tűnő kis országokban is teljesen más lehet a médiapiac. Itt sok szakportál működik, ott van egy nagy piacvezető. Itt rádióznak még az emberek, amott mindenki az okostelefonját nyomkodja…

Van, ahol még mindig a klasszikus megvásárolható felületek, reklámok az üdvözítőek, máshol akcióvadász a vásárlóközönség, és sokkal hatékonyabbak a kuponok, eladáshelyi promociók, szórólapok, rendezvények.

Végül arról sem szabad megfeledkezni, hogy ez ma már réges régen futóvad-lövészet, vagyis úgy kell megtalálni a legjobb eszközöket, hogy azok naponta változnak. Ma már talán elengedhetetlen egy Facebook-os megjelenés, egy kereső-optimalizációs projekt, olyan fogalmak, amelyeket tíz éve még nem is ismert egyetlen hazai marketinges sem.

Ebből a kis összefoglalóból természetesen konkrét lépéseket nehéz elindítani, de talán a gondolkodást befolyásolhatja, aztán majd közösen kitaláljuk a részleteket!

Hozzászólások