Észtország – nem minden szóvicc alaptalan!

Szerző: CEC | 2013 június 26.

Észtország – nem minden szóvicc alaptalan!

A legészakibb balti állam neve mindig mosolyt csal a magyarok arcára. Pedig aki járt már köztük, az hamar megtapasztalhatja, hogy bizony sok mindenben sokkal ésszerűbbek, ésszel élik a hétköznapjaikat, és az ész megáll, hogy mennyire lehagytak minket sok tekintetben. Mi keresnivalója lehet ott akkor egy magyar vállalkozónak?

Olde-Hansa-e1345052653324

Az észtek alig vannak 1,3 millióan, és ennek is egy jelentős része (majdnem 40 százaléka) orosz. Ekkora piacra van értelme bármit is kihozni? Kisebb célcsoport, mint Budapest, még a balti államok között is a legkisebb.

A történelem sok mindenre megtanít minket. Ha nem lenne fontos, akkor vajon áldozott volna rá figyelmet Finnország, Svédország, Oroszország és Németország az észtek szomorú történelme folyamán? Őket persze leginkább a kikötő, a Finn- és a Rigai-öböl érdekelte, illetve a rendre újjáépülő Hanza-város, Tallinn kirablása.
A modern korban a vállalkozóknak más miatt lehet érdekes egy ilyen kicsi nép. A kulcsszó: „pilot-projekt”! Nem kevés globális márka itt teszteli először a világpiacra szánt termékeit, és az itt levont következtetések és tapasztalatok birtokában könnyebben lehet sikeresre hangolni az éles piacrabocsátást. Az észtek sok tekintetben tökéletesen leképezik az átlagos skandináv vásárlót, de jelentős hasonlóságot mutatnak életszínvonalukat és életmódjukat tekintve akár a németekkel, dánokkal, hollandokkal is. Mára megengedhetik maguknak, hogy igényes holmikra költsenek, kifejezetten márkahűek, nem árérzékenyek. Sok olyan szokásuk van, ami hasonlóvá teszi őket a fentebb említett országok lakóihoz. Szeretnek például utazni, aki teheti, meglátogat valami meleg helyet a 6-8 hónapig elhúzódó tél derekán. Drága és eszközigényes sportokat űznek, főleg télieket. Testápolásra, egészségügyi kiadásokra bátrabban áldoznak. Átlagot meghaladó a műveltségük, türelmes és vállalkozó szellemű nép, ráadásul sokkal befogadóbbak, mint akár a svédek, és italhoz fűződő vonzalmuk elmarad a finnek, vagy az oroszok hajlamaitól.
Nem csoda, hogy aki be akar törni például a finn piacra, annak azt ajánlják, hogy először próbálkozzon az észteknél. Ha ott működik, akkor a sokkal védettebb finn piacon is lehet esély. Ráadásul a vállalkozásindítás feltételei is különösen kedvezőek, kicsik a távolságok, eurót használnak, és az élet még nem feltétlenül olyan drága mint Helsinkiben, ugyanakkor valamivel barátságosabb mint Szentpéterváron.

estonia027

Hogy mik lehetnek a befutó termékek, szolgáltatások? Elsősorban minden olyan jóléti holmi, ami a világ más szegleteiben már elterjedt, de hozzájuk még nem jutott el. Meglepően sokilyen van, hiszen akinek jól megy Németországban, Lengyelországban, Franciaországban, annak előbb van kedve filatéliát nyitni újabb nagy lélekszámú országokban, int éppen a kicsi észteknél. Így a válságot követő években már az sem baj, ha esetleg alá tudunk ígérni a Finnországból behozható globális alternatívának. Az észtek a feldolgozott, de jó minőségű élelmiszerekre is sokat áldoznak, illetve táplálékkiegészítőkre, OTC gyógyszerekre. De lehet szó B2B termékekről is: boltberendezési kellékek, tanácsadás, üzleti szolgáltatás.

Ha valami náluk működik, akkor máris egy lépéssel közelebb vagyunk a sokkal zordabb skandináv piachoz, de kelet felé is könnyebb a dolgunk!

Estonia_6

Hozzászólások